Planering

Hur gör man det här?

 

 

Lämna hus, jobb, barn, familj och vänner för att segla under drygt ett år var inte varken självklart eller lätt att bestämma sig för (i alla fall inte för oss). Men när vi väl insåg att vi nu hade möjligheten att förverkliga drömmen så var det rätt enkelt, hur det än går med/under resan så skulle vi alltid ångra oss om vi inte tog chansen.

 

Planeringsmässigt så har det krävt en hel del, normalt så planerar avseglare detta i minst ett år i förväg. Vi startade vår planering med "verklighets-check" i slutet av februari 2016 - kan det gå var frågan??

I slutet av Mars så var svaret på frågan klart - japp, det går!

 

Sedan följde mängder med aktiviteter: Huset var redan klart att vår fantastiska dotter Jenny tar över under året, men hur ska hon klara sina hundar utan oss? Var ska vår älskade son bo? Bilen och motorbåten måste säljas, huset och fritidshuset måste vara klara för att klara sig utan oss i ett år. Segelbåten måste vara utrustad för segling på en betydligt högre nivå än vad den utsatts för tidigare. Arbetsgivare måste underrättas om planerna - får vi ledigt eller blir det att avsluta anställningen? För mig (Stefan) kom även frågan om vad händer med mina kollegor och kontoret när jag slutar?

 

Att-göra listorna började växa och kostnaderna också...

 

Sjökort (både digitala och analoga papperskopior), vindroder, satellitkommunikation, segel, solceller, generatorer, vattenkapacitet, dieselkapacitet, gasol, bensin, fall, vant & stag, reservdelar mm. mm. mm.

Vad behövs? Watermaker? "riktig" auto-pilot eller Vindroder? Diesel generator? Targabåge? Biminitop?

 

Många beslut att ta och alla kommer påverka vår förmåga att genomföra resan. Intressant är att alla (med lite båterfarenhet i alla fall) har en åsikt om vad som är "självklart" rätt och ofta med helt motstridiga åsikter. Inget facit alltså utan bara att ta egna beslut baserat på vilken båt vi har, vår livstil mm.

 

Nu, med cirka 3 veckor kvar till avsegling, så ser det hela ut att ordna sig rätt bra. Jenny och Joakim tar hand om huset, Sussi har fått tjänstledigt under ett år, 3 glada Finlandssvenska kollegor tar hand om Stefans jobb under tiden och båtfixet går framåt.

 

Vi har valt att gå på en lite enklare linje, både av utrymmes och ekonomiska skäl. Watermaker och riktig autopilot som styr på kvadranten drar mycket energi, mer än vad vi tror oss kunna producera utan att investera i diesel generator inbyggt och det har vi inte plats för, Watermaker tar också mycket plats som vi inte riktigt har. Plus att alla dessa system kräver underhåll och går sönder. Så vi får klara oss med de 2x150 liter vi har i våra vattentankar och komplettera med så mycket flaskvatten vi kan få ombord under de längre passagerna. Samma ide gäller autopilot, vi satsar på vindroder istället. Ingen strömförbrukning men håller kursen efter given vindvinkel. Nackdelen är förstås ett mekaniskt schabrak på aktern som kommer vara ivägen när vi är i hamn och linor dragna till ratten. Men att handstyra hela vägen är inte ok när man seglar "shorthanded", det vet vi efter förra året. Vindrodret är nu i båten men montaget blir inte förrän jag kommer ner dit i början av Juli. Blir nog inte helt lätt, mekano i kubik...

 

Vi kompletterar våra 2 befintliga solpaneler med ytterligare en på 100W och byter ut regulatorn mot en nyare, bättre och med större kapacitet för att kunna koppla in alla paneler till denna. Av utrymmesskäl får den sitta surrad på sprayhood är tanken. Eventuellt kommer vi också skaffa en bärbar liten bensin generator som vi kan sätta i sittbrunnen och köra några timmar om det skulle behövas för att ladda batterierna, eller för att kunna använda 230V utrustning (vattenkokare, elverktyg, vv-beredare etc.). Det är ju inte 230VAC i Karibien + att vi kommer förmodligen ligga mycket på boj/svaj.

 

Vi har valt en Iridium Go satellit router för kommunikation och väderrapporter när vi är till havs, kompletterad med ett PredictWind konto så ska vi kunna ladda ner sk. Grib väderfiler var som helst. Det kommer också betyda att vi kan ringa, maila, skicka SMS och ta emot samtal var som helst i världen - men med mycket begränsad funktionalitet. En av de punkter som är kvar att ordna är montering av satellitantennen, den måste ha 360 graders ohindrad vy över horisonten och kan inte sitta i spridarna på masten. Håller som bäst på att tillverka ett fäste som ska sitta på radarstolpen som känns som bästa sättet. Iridium Go kommer även ge oss möjlighet att lägga upp vår position i realtid på en karta som alla kan se på Internet, så den som vill kan se exakt var i världen vi befinner oss.

 

Utöver detta så har vi även valt att komplettera vårt kylskåp med en extra kyl/frys box, ny navigations PC, Nytt mer lätthanterligt försegel (Code 1 på rulle), ny spirbom, nya fall, en till länspump + nivåvakt kopplad till larm, färskvattenfilter, sjöbädd till salongen, ett antal "smarta" förvaringslösningar med nät, Go-Pro kamera (så man kan "se" under båten t.ex.), ett antal extra gasolflaskor, väl tilltagen reserv av delar till motorn, m.m. m.m.

 

Som tur är så tog vi en hel del arbete och kostnader redan förra året då vi seglade runt Skottland, med ny plotter, radar, livflotte, PLB etc.

 

Stefan 20/6 2106

.

Planering